Experiència Usuari i Productivitat, Nous Valors del ‘Real Estate’

Revista L’ Economista
30 novembre 2021
Per Luis del Barrio, director de Negoci de The Mail Company

 

A l’era postpandèmia el valor dels actius físics dedicats a espais d’oficina inclou una nova variable, que és el desig dels empleats a treballar-hi, cosa que determinarà el nombre de metres quadrats que necessita una organització. I encara més enllà d’aquest desig en si, la digitalització i els nous hàbits de treball (que ja han estat plenament interioritzats pels empleats en qualsevol dels seus formats: 100% teletreball o híbrid) han canviat el paradigma, els gestors d’oficines deuen comprendre aquestes tendències perquè aquests espais de treball ja no es poden entendre com es feia fins a l’inici de la pandèmia el 2020: metres quadrats, serveis i ubicació. D’altra banda, aviat les noves generacions arribaran a l’oficina. I això, què implicarà? Segons una enquesta de Harris Covid Tracker, el 85% dels membres de la generació Z (nascuts entre el 1995 i el 2000) volen poder treballar a distància des d’on vulguin, i més del 80% volen poder viatjar mentre treballen a distància.

 

Quin model de negoci tindrà èxit en el futur? Ja portem alguns anys parlant del Real Estate-as-a-Service (REaaS), però què comporta aquest nou model de negoci? I quin paper hi juguen els nous edificis intel·ligents? Vendre productivitat en comptes d’espai. El repte de les organitzacions serà aconseguir atreure els empleats de nou a les oficines, i no serà una tasca fàcil. Les oficines, tal com les vam deixar fa uns mesos, van ser dissenyades per a una funció que ara ja es pot desenvolupar des d’altres llocs.

 

La funció de les oficines ha evolucionat exponencialment en el darrer any i mig, des del simple concepte d’un lloc de treball” al d’un lloc de treball que permet als usuaris (individualment com a empleats i corporativament com a empreses) reunir-se, col·laborar, relacionar-se, co-crear i no menys important: transmetre valors corporatius (cultura empresarial), per tant, tenir un exercici millor que en qualsevol altre lloc. Aquest serà objectiu real pel qual una organització triarà un espai de treball. L’enfocament se centrarà en l’usuari per proporcionar-li un espai que ofereixi comoditats, flexibilitat, sentit de comunitat i experiències que aconsegueixin que els usuaris tornin, sent més eficients i productius, perquè no hem de perdre el focus i oblidar que l’oficina és un lloc de feina.

 

I com millorar l’exercici dels empleats des d’un edifici? El REaaS genera ingressos basats en el resultat d’una experiència usuari millorada (que incrementa la productivitat) que és proporcionada des del mateix edifici “connectat”, i cobrada a demanda.

L’aportació dels edificis intel·ligents. En aquest entorn, el paper dels edificis intel·ligents és òbviament cada cop més rellevant. L’edifici intel·ligent connecta usuaris amb serveis, en benefici de productivitat de l’organització i del benestar del mateix empleat. La infraestructura física s’entén com a facilitadora, encara que això canvia fonamentalment el model de negoci dels gestors d’oficines, que es convertiran en proveïdors de serveis com a “custodis” d’una infraestructura física i una altra digital. L’edifici intel·ligent és una font inesgotable de dades (first party data), cosa que permet no només la seva anàlisi per a la millor presa de decisions, també poder aprofitar aquesta informació de primera mà i poder oferir experiències personalitzades que puguin ser monetitzades en diferents formats: subscripcions, models basats en el consum o monetització de dades.

 

Gestionar eficientment la documentació a “la nova oficina”. En un entorn VUCA (volatilitat, incertesa, complexitat i ambigüitat) com l’actual, es fa imprescindible rebre la informació de manera àgil i segura, sense incórrer en costos addicionals derivats de la localització física de l’usuari. Perquè no lliurar la documentació a temps comporta pèrdua d’agilitat en els processos i en la presa de decisions, afecta la productivitat i pot comportar greus conseqüències si parlem de documentació oficial amb terminis.

 

La tecnologia i la connectivitat, han de garantir que aquests fluxos de documentació i informació siguin òptims, i estiguin alineats amb el “pla espacial” de cadascun dels usuaris, que poden treballar a les oficines corporatives diàriament, teletreballar al cent per cent o només fer-ho determinats dies. Tot i que cada organització té una casuística i unes necessitats concretes, així com diferents graus d’implementació en processos digitals, és imprescindible que la tecnologia permeti harmonitzar els mons físic i digital a l’àmbit de la logística documental. L’accessibilitat a la informació, la personalització (capacitats d’adaptació a les necessitats concretes de cada organització) i l’experiència d’usuari seran molt valorades, sense oblidar una cosa tan crítica com la ciberseguretat.

 

Alguns exemples inspiradors com ara Cubework és un model a observar per part dels gestors immobiliaris. L’empresa nord-americana es dedica a personalitzar espais de treball, en aquest cas, especialment magatzems, juntament amb petites àrees de treball altament interactives, per a això s’ha aliat amb tecnològiques com Amazon o Samsung. Als seus clients, Cubework ofereix no només espai d’emmagatzematge i oficines, sinó també solucions de programari de gestió de magatzems i transport, sales de conferències, begudes, seguretat, circuit tancat de televisió, gimnàs i sala de jocs. Per la seva banda, la immobiliària CBRE ha llançat Hana Suit Teams, un concepte d’espai flexible corporatiu que inclou connectivitat de velocitat gigabit, wifi d’alta densitat i tecnologia d’avantguarda, amb un enfocament a la seguretat i la privadesa, dissenyat, entre d’altres, per garantir el compliment de la normativa vigent pel que fa a l’ús de dades.

 

Són dos exemples inspiradors de cap a on es dirigeix ​​el sector de les oficines. Assumir aquesta transformació cultural i d’estratègia de negoci haurà de començar a col·locar-se entre les prioritats de l’agenda dels propietaris d’immobles que, altrament, poden veure a curt i mitjà termini com els seus espais, entesos simplement com a metres quadrats i ubicacions, perden interès per a les empreses.

 

Anar a la publicació